Jak se mým blogům dařilo v roce 2021

Rok 2021 byl pro mě v oblasti food bloggingu zlomový. Nakopla jsem anglický web, založila německý a český. V prosinci 2021 jsem na blozích získala celkovou návštěvnost 142.000 sessions a AJ a DE web jsem dovedla do elitní reklamní sítě Mediavine.

Na úvod čísla z konce roku

Anglický food blog získal za prosinec 2021 krásných 81.000 sessions. Německý blog, pouze 9 měsíců starý, nasbíral zhruba 44.000 sessions. Český benjamínek, založený v srpnu, se v prosinci mohl pochlubit 17.000 sessions.

U všech webů tvoří cca 70-80 % návštěvnosti Organic Search + kolem 15 % Google Direct, který mi vodí Google Discover. To je skvělé!

Pojďme mrknout, jak se webům dařilo v průběhu roku.

Zima 2021

Nový rok jsem začala se zanedbávaným blogem www.cooklikechechs.com, který skomíral na sdíleném hostingu a těžkopádné šabloně. Neměla jsem motivaci nic měnit, na webu bylo pár špatně optimalizovaných receptů a minimum návštěv.

V půlce ledna 2021 jsem dostala covid. Na dva týdny jsem odpadla s únavou, byla jsem schopná jen ležet. Abych tu nečinnost vykompenzovala, našla jsem si zahraniční zdroje věnující se SEO pro food blogy a zahájila intenzivní samostudium.

O jídle bloguju od roku 2018, něco už o oboru vím. Přesto jsem zjistila, kolik věcí jsem dělala špatně! Čas přemýšlet jinak.

Začala jsem tím, že jsem si v US zaplatila za lepší hosting a vyměnila šablonu na webu. Potom jsem se vrhla na optimalizaci receptů. Poladila jsem proces tvorby receptu a vytvořila si předlohu, jak recept hezky napsat, a tu postupně vylepšuju (když se podívám na nejstarší recepty, chce se mi plakat 😉 Na webu jsem začala častěji publikovat.

Výsledkem byla následující návštěvnost:

  • Leden 2021: 2.498 sessions
  • Únor 2021: 5.057 sessions
  • Březen 2021: 8.860 sessions

Jaro 2021

Na konci března mě napadlo, že když mám recept v angličtině, mohla bych ho napsat i v němčině. Dvoujazyčný web nedával smysl, proto jsem založila nový na samostatné doméně s názvem www.culina-bohemica.de

Plnila jsem tedy dva weby, pro každý recept jsem připravovala vlastní klíčovku. Dívala jsem se, jak se recept hledá a na co se lidé ptají. Výsledky jsem zahrnula do receptu při tvorbě obsahu.

Okolo anglického webu se mi začala tvořit skvělá komunita. Tvoří ji hlavně potomci českých migrantů, kteří do USA odcházeli za lepším živobytím na přelomu 19. a 20. století. Píší mi lidé a svěřují se se svými vzpomínkami na rodiče a prarodiče. Vzpomínají na jídla, která vařili, a na zvyky, které si z Čech přinesli s sebou. Zjišťuju, jak nesmírně mě to obohacuje.

Návštěvnost v jarním období ovlivnily Velikonoce, kdy se více hledaly recepty spojené s tímto jarním svátkem.

Přehled návštěvnosti:

  • Duben 2021: AJ 14.158 / DE 80 sessions
  • Květen 2021: AJ 18.681 / DE 787 sessions
  • Červen 2021: AJ 19.279 / DE 1.124 sessions

Léto 2021

Léto pro food bloggery rovná se okurková sezóna. Venku krásně, všichni jsou venku a nikdo nemá chuť zapínat troubu. Pokud nemáte blog zaplavený grilovacími recepty, smrskne se blogerské léto na přípravu silného závěru roku.

V době letní pohody jsem si řekla, že když už mám recept v angličtině a němčině, proč ho nemít ještě v češtině. Kvalitních českých blogů s dobře napsanými recepty je jako šafránu. Proto v srpnu vznikl web www.klasicke-recepty.cz

Na konci léta už plním tři weby a je mi jasné, že víc jich nedám. Spoustu času zabírá analýza klíčových slov pro každý recept ve třech jazycích. Naštěstí fotky mám pro všechny tři food blogy jedny, bez nich bych do škálování byznysu nešla.

V létě blogy navštěvovali lidé následně:

  • Červenec 2021: AJ 18.828 / DE 3.324 sessions
  • Srpen 2021: AJ 25.739 / DE 7.429 / CZ 194 sessions
  • Září 2021: AJ 28.660 / DE 11.591 / CZ 226 sessions

Podzim 2021

Návštěvnost v posledních třech měsících v roce drtí jeden rekord za druhým. V USA začíná food blogerům sezóna koncem října, kdy se v Americe slaví Den díkůvzdání, jeden z nejdůležitějších svátků v roce. Počet čtenářů strmě stoupá až do konce roku, nejvýše se drží těsně před Vánoci.

A takhle si vedly blogy v posledním čtvrletí:

  • Říjen 2021: AJ 37.139 / DE 17.388 / CZ 1.192 sessions
  • Listopad 2021: AJ 42.931 / DE 24.185 / CZ 3.905 sessions
  • Prosinec 2021: AJ 80.884 / DE 43.879 / CZ 17.368 sessions

A hlavně se stalo tohle: 13. prosince jsem u anglického blogu www.cooklikeczechs.com poprvé překročila hranici 50.000 sessions za 30 posledních dní, potřebnou k akceptaci do sítě Mediavine. Ta nabízí blogerům možnost zobrazovat na webu prémiové reklamy, díky kterým si bloger přijde na zajímavé peníze.

Troufám si tvrdit, že Mediavine je snem každého blogera s unikátním obsahem. Mediavine si pečlivě vybírá, koho pod svá křídla přibere. Má náročné požadavky na kvalitu webu, na obsah i návštěvnost.

Vyplnila jsem aplikační formulář, přidala požadovanou analytiku a se zatajeným dechem čekala na odpověď. Jaká byla moje radost, když mi od Mediavine přišla zpráva, že můj blog schválili!

A ještě jedno krásné vítězství jsem si připsala: Na konci roku jsem zkusila zažádat o akceptaci také pro německý web www.culina-bohemica.de, který se velmi slibně rozjel. Výsledek? Také tento web mi do Mediavine odsouhlasili! Uf, rok 2022 bude po jejich boku jízda 🙂

Dream Prague

Trochu publicity teď. V prosinci jsem byla hostem u Jane, která má na Youtube oblíbený, dobře navštěvovaný kanál Dream Prague. Sdílí na něm dojmy Američanky žijící v Praze.

Jane podle mého receptu uvařila kulajdu, českou polévku, a natočila o tom video. Požádala mě o pár slov a já jsem ráda souhlasila.

Video najdete tady: Dream Prague, Kulajda

Focení jídla

Dobré fotky prodávají, u receptů to platí obzvlášť. Pokud fotka u vašeho receptu nevypadá k nakousnutí, nikdo ho číst nebude, i kdyby byl napsaný sebelíp.

Focení jídla je samostatná disciplína a já vím, ji potřebuju vybrousit, tady mám rezervy. Nejvíc bojuju s vyvážením bílé, pořád se mi na fotkách objevují barvy, které tam nemají co dělat.

Moje fotovýbavička: Fotím na stativu full-frame zrcadlovkou Nikon D750 s objektivem s pevným ohniskem 50 mm f/1.2 a 105 mm f/2.8 na close-up fotky.

Skromný fotokoutek mám u syna v pokojíčku, kde je jediné rozumné okno v podkrovním bytě. Mladýmu se to samozřejmě nelíbí a brblá. Výměnou jsem mu nabídla přednostní právo ochutnat, co uvařím 😊 (zatím mi to prochází).

Už jsem se naučila fotit do formátu raw, fotky upravuji v českém programu Zoner Photo Studio.

Najít si nějaký dobrý kurz a zlepšit se ve focení jídla je jedním z mých plánů do následujících měsíců.

Hosting

Velké téma pro mě.

DE blog hostuju na kvalitním českém hostingu exon.io, kam bych ráda přesunula i CZ web, až mi v létě vyprší hosting na Onebit.

Anglicky psaný blog jsem od začátku hostovala v USA. Na konci roku 2021 jsem web převedla do Čech na exon, ale dostala jsem masáž od US komunity ve smyslu, že web cílený na US publikum by měl být hostovaný v USA.

Znejistěla jsem, a i když se zdá, že lokaci hostujícího serveru by Google neměl brát jako hodnoticí SEO signál, doporučení znělo jasně: Přesuň web na hosting v USA!

Na webu mám nasazený Cloudflare, v Google Analytics a Search Console jsem Google sdělila, že můj cílový trh se nachází v USA. Používám klíčová slova pro USA, z článků odkazuju na jiné kvalitní/relevantní weby v USA, snažím se získávat zpětné odkazy z USA.

No, nevydržela jsem a po dvou týdnech jsem blog přesunula zpátky na hosting do USA. Pro klid duše. Udělala jsem dobře? Netuším, čas ukáže. Tímto děkuji Olegovi z ffs.cz za trpělivost při migraci webu 🙂

Pokud by se někdo znalý mezinárodního SEO chtěl k této záležitosti vyjádřit, budu moc ráda.

Nakonec přikládám graf z GA, který ukazuje sessions na mých blozích v průběhu roku 2021, po měsících.

Chcete-li dobře vidět čísla, otevřete si obrázek s grafem na desktopu v novém okně.

www.cooklikeczechs.com

  • návštěvnost 1-12/2021


www.culina-bohemica.de

  • návštěvnost od 4/2021, kdy byl blog založený


www.klasicke-recepty.cz

  • návštěvnost od 8/2021, kdy byl blog založený

Plány na rok 2022

Plán číslo 1 na rok 2022: hlavně žádný nový web! Chci rozvíjet stávající food blogy a zvyšovat na nich návštěvnost. To dává smysl. Nezbláznit se z množství práce, která je s blogováním o jídle spojená. Jo a taky moc nepřibrat ze všech dobrot, které uvařím 😉

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.